Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2017

Μη με ξεχάσεις, Γιώργης Κάβουρας


Με μεγάλη συγκίνηση πήρα στα χέρια μου το βιβλίο "Μη Με ξεχάσεις" του Γιώργη Κάβουρα, (αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης και της Δημοκρατίας, μαχητή του ΕΛΑΣ), και το διάβασα με απέραντο σεβασμό γνωρίζοντας καλά πως δεν είναι μόνο η αφήγηση μιας ολόκληρης ζωής που θα με καθηλώσει, μα ο αγώνας για ελευθερία, για δικαιοσύνη, για την ίδια τη ζωή.

Η στρωτή, καθάρια, άμεση αφήγηση με έκανε να αισθανθώ πως έχω απέναντί μου τον ίδιο τον συγγραφέα και μου διηγείται τη ζωή του, μα και όλα όσα γέννησαν οι εποχές.
Το γεγονός πως δεν επρόκειτο για μυθοπλασία, αλλά για αυτοβιογραφία δίνει σαφέστατα άλλη βαρύτητα στην ανάγνωση.
Αλλά το βιβλίο είναι πολλά παραπάνω από μια αυτοβιογραφία, αφού δίνει και μαθήματα ιστορίας περνώντας πολλαπλά μηνύματα. Μηνύματα που άξιοι να τα δώσουν, είναι μόνο όσοι ανταμώθηκαν με την ιστορία στην πρώτη γραμμή του αγώνα.
Όλη η νεότερη ιστορία είναι εδώ και ξεδιπλώνεται μέσα από τη ζωή του Γιώργη Κάβουρα.
Η προκατοχική Αθήνα, ο πόλεμος, η αντίσταση, οι μάχες με τους Γερμανούς στην Πελοπόννησο, ο εμφύλιος, οι διωγμοί, η εξορία.


Εκτός των ιστορικών γεγονότων και την πιστή καταγραφή τους από κάποιον που τα έζησε, αυτό που θα μου μείνει από το βιβλίο είναι όλα, όσα είδα ότι συνιστούν έναν πραγματικό ήρωα.
Είδα ένα νεαρό να θέλει να μπει με φόρα στη ζωή και να μπαίνει με αξιοσύνη στον αγώνα. Να πολεμάει για την πατρίδα. Να αντρώνεται με τα ιδανικά εκείνα που θα τον συνοδεύουν μια ζωή. Να κυνηγιέται, αλλά να μη νικιέται και να συνεχίζει τον αγώνα. 

Αγώνας! Πόσο ειδικό βάρος κουβαλά αυτή η λέξη, μα και τι δύναμη κρύβει μέσα της!
Δεν είναι τυχαίο που ο συγγραφέας στην αφιέρωσή του, μου εύχεται να αγωνίζομαι. 
Και πόσο νόημα έχει αυτή η λέξη όταν τη χρησιμοποιεί ένας πραγματικός αγωνιστής!

"...Μου δίνεται η ευκαιρία να μιλήσω για ιδανικά. Έμαθα από την οικογένειά μου να ζω περήφανα, να αγωνίζομαι για την πατρίδα και τις ιδέες μου. Να μάχομαι για αξιοπρέπεια και τιμή έστω κι αν αυτό το πλήρωσα ακριβά...
...Δώσαμε τα πάντα στον αγώνα, και αίμα. Τον μικρότερο αδερφό μου τον Πάνο. Μάθαμε να αγωνιζόμαστε, μάθαμε να πολεμάμε, μάθαμε να πεθαίνει ο ένας για τον άλλο......
 ...Μέσα σε τραγικές συνθήκες περήφανος και ανυπότακτος, κυνηγημένος, φυλακισμένος, βασανισμένος, ζεις κι αντέχεις..."

Το βιβλίο "Μη με ξεχάσεις" του Γιώργη Κάβουρα, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις "Αλφειός"  στη σειρά Μαρτυρίες.

Προλογίζει ο Μανώλης Γλέζος που μεταξύ άλλων επισημαίνει πως το "Μη με ξεχάσεις" δεν είναι αναμνήσεις, αλλά μαρτυρίες ενός λαού που υπήρξε όλος ένα ολοκαύτωμα, και την εισαγωγή κάνει ο Βασίλης Καραποστόλης, που αρχίζει προετοιμάζοντας τον αναγνώστη ότι μπροστά του θα παρουσιαστεί η μορφή ενός ανθρώπου που δεν κλείσθηκε ποτέ στον εαυτό του.

Το βιβλίο, στο οποίο την αρχική επιμέλεια έκανε η Μαριλένα, κλείνει με ποιήματα της Ελένης Γιαννάκαρη, της Αριστέας Κουτά, της Μαρίας Κανελλάκη και του Τάσου Κάβουρα.

"...Μη με ξεχάσεις...
Γιατί υπάρχουν νεκροί άταφοι και άγραφτες τραγωδίες που δεν ζητάνε ούτε δάκρυα ούτε να θολώσει το μυαλό. Μόνο να μιλήσουν, να ακουστούν πράγματα, να μείνουν κληρονομιά σ' αυτούς που θα 'ρθουν..." γράφει ο Τάσος Κάβουρας, γιος του Γιώργη, και μας υπενθυμίζει πόσο σημαντικό είναι να κρατάμε ζωντανές τις μνήμες.
Να γιατί το "Μη με ξεχάσεις" πρέπει να διαβαστεί από όλους. 
"...Γιώργη, μη με ξεχάσεις", μου φώναξε.  Ακόμα ακούω τη φωνή του. Αναζήτησα ακόμα λίγους φίλους αντάρτες για να τους αποχαιρετήσω και πήγα να κοιμηθώ. Όμως από τη συναισθηματική φόρτιση και την αγωνία μου εκείνο το βράδυ δεν έκλεισα μάτι. Μέσα μου περισσότερο από κάθε άλλη φορά ένιωθα ότι αποχωρίζομαι τους συναγωνιστές μου. Κράτησα ιερό κειμήλιο τα τελευταία τους λόγια και τίμησα τη μνήμη τους, ποτέ δεν τους ξέχασα..."
Θέλω να εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες στον συγγραφέα του βιβλίου, καθώς επίσης  στον Τάσο Κάβουρα και την Αριστέα που χάρη σε αυτούς  "γνώρισα" έναν πραγματικό αγωνιστή. 

17 σχόλια:

  1. Όχι δάκρυα, μνήμη και αγώνας!!!
    (Τώρα μόλις ανακαλύπτω πως συμμετείχαν και blogοφίλοι σε αυτό το βιβλίο και συγκινούμαι διπλά.)
    Καλοτάξιδο να 'ναι!
    Καλημέρες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Μαρία μου
    Οι ήρωες αφυπνίζουν και ζουν για τη δική μας ζωή
    Απείρως συγκλονιστικό το βιβλίο και θαυμάσιος ο αγώνας
    του Γιώργη Κάβουρα

    Καλή εβδομάδα με άσβεστη την ελπίδα για το αύριο ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλημέρα Μαρία μου
    Τι καλά που έχεις στα χέρια σου ένα τέτοιο θησαυρό. Η ιστορία μας γραμμένη από ένα αληθινό αγωνιστή!
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μαρία μου,
    σε "καλόκακη" στιγμή με βρίσκει η ανάρτησή σου για το τόσο σπουδαίο αυτό βιβλίο.
    Βλέπεις, οι γερμανικές εκλογές ξεσκέπασαν ό,τι επιμελώς κουκουλωνόταν δεκαετίες τώρα, είτε από το φόβο του "αντίπαλου δέους" είτε από αυτόν, της διεθνούς κατακραυγής, όσο οι μνήμες των δύο παγκόσμιων πολέμων ήταν ακόμη νωπές.
    Βιβλία όπως το "Μη με ξεχάσεις", είναι φωνή μνήμης και συνείδησης. Είναι το κομμάτι εκείνο της Ιστορίας (η ίδια η Ιστορία) που επιμελώς παραχαράσσεται και ανενδοίαστα "ξαναγράφεται".
    Είναι επιτακτική η ανάγκη να διαδίδονται κυκλοφορίες τέτοιων μαρτυριών, να διαβάζονται, όχι για το τετριμμένο "για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να θυμούνται οι παλαιότεροι", αλλά για να μαθαίνουμε όλοι, να διδασκόμαστε από το παρελθόν, αν δεν θέλουμε να το ξαναζήσουμε με το νέο, ακόμη σκληρότερο πρόσωπό του.
    Συγκινητική η συμβολή των συμπλογκιτισσών, πλάι στον Μανώλη Γλέζο και τον Βασίλη Καραποστόλη.

    Καλή εβδομάδα, Μαρία μου!
    Ας ΜΗΝ ξεχνάμε!

    Τα φιλιά μου! ❤

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Είναι υποχρέωση κάθε πολίτη να διαβάζει Ιστορία. Όσο μπορεί περισσότερη. Παράλληλα με τα βιβλία Ιστορίας είναι αναγκαίο να αναζητά και βιβλία-προσωπικές μαρτυρίες. Τότε κατανοεί την Ιστορία. Κι ακόμα, έρχεται στη θέση τού αφηγούμενου και αναρωτιέται τι θα έκαμνε αυτός. Πολύ χρήσιμη εμπειρία.
    Από την ωραία παρουσίασή σου, Μαρία, γίνεται προφανές πως πρόκειται για ένα σημαντικό ντοκουμέντο αυτής τής φοβερής εποχής, της οποίας τα γεγονότα επηρεάζουν ακόμα τη σημερινή μας πραγματικότητα.
    Και βέβαια μου δίνει μεγάλη χαρά η παρουσία διαδικτυακών φίλων σ’ αυτήν την έκδοση. Εύγε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καθάρια και η παρουσίασή σου,
    Μαρία μου!
    (Γιούλη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εξαιρετική αναφορά Μαρία....! και όπως πάντα παρουσίαση που μετράει.
    Καλή σου βδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μαρία καλησπέρα. Εξαιρετική η παρουσία που έκανες και ευχαριστούμε από καρδιάς για τα καλά σου λόγια.
    Βρίσκω την ευκαιρία να σημειώσω ότι μετά τη έκδοση του βιβλίου οι συναντήσεις και οι συζητήσεις που προκλήθηκαν είναι πολλές και άκρως ενδιαφέρουσες. Έχω εμπλουτίσει τις γνώσεις μου από πολλά γνωστά στον πατέρα μου (χθες μου έδειξε μια «λούφα» μέσα στον Αλφειό) που θα συμπεριληφθούν στην 2η έκδοση αλλά και άλλα παραπλήσια γεγονότα που μου εξιστορούν μεγάλοι σε ηλικία που τα θυμούνται. Έχω τις επόμενες ημέρες να επισκεφτώ το μοναστήρι της Κερπινής με τον πατέρα μου (θα με ξεναγήσει) και την «σπηλιά - νοσοκομείο» στο Κοτύλιο που νοσηλεύονταν αντάρτες και οργανώθηκε και η φυγάδευση του Νίκου Μπελογιάννη από Ηλεία στην Αθήνα...
    Τα καταγράφω γιατί πιστεύω ότι είναι ιστορία και πρέπει να μείνουν..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Εξαιρετική η παρουσίασή σου Μαρία! Είναι βαριά η ευθύνη να παρουσιάζεις το βιωματικό έργο ενός ήρωα της Εθνικής Αντίστασης και το έκανες με σεβασμό και γνώση.
    Το βιβλίο αυτό πρέπει να διαβαστεί και να καταγραφεί στη συνείδηση όσο πιο πολλών αναγνωστών.
    Πέρα απ' την ιστορική του διάσταση, είναι τόσο ζωντανή η αφήγησή του, που σε βάζει στο κλίμα της εποχής και βιώνεις βήμα-βήμα τους αγώνες για επιβίωση και δικαιοσύνη.
    Ταυτίστηκα πλήρως με την περιγραφή σου.
    Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία σου αυτή και φυσικά τις εγκάρδιες ευχές μας στον ήρωα Γιώργη και στον Τάσο που φρόντισε για την έκδοση της πατρικής κληρονομιάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τιμάμε πρόσωπα, μνήμες και διδαχές με τους σημερινούς μας αγώνες.
    ΨΥΧΗ ΒΑΘΙΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Έχω συγκινηθεί από την παρουσίασή σου και μόνο. Φαντάσου όταν το διαβάσω πώς θα νιώσω.
    Κρατώ την πρόταση και εύχομαι καλή εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Υπέροχη όπως πάντα η παρουσίασή σου Μαρία μου! Επιβεβαιώνω κάθε σου λέξη!
    2 φορές σχεδόν διαβασμένο από μένα , αφού για να γράψω τη δική μου συμμετοχή
    χρειάστηκε να διαβάσω τα ανέκδοτα τότε κείμενα του κυρ-Γιώργη!
    Και φυσικά το μελέτησα με ακόμα μεγαλύτερη προσοχή έχοντάς το στα χέρια μου πια...
    Τον θαυμάζω απεριόριστα! Η ιστορία του τόπου μας μαθαίνεται μόνο μέσα από τις πηγές!!!
    Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Με πέτυχες σε μια φαση που μου χει κατσει να ξεκινήσω να διαβασω ιστορία και το βαλα αμέσως στα υπόψιν. Υπέροχη η παρουσίασή σου Μαρία μου και πολύ πειστική
    Φιλακια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Στα υπόψιν!!! Τέτοια βιβλία πρέπει να διαβάζονται από όλους. Να σαι καλά Μαρία που μας το κάνεις γνωστό
    Να σαι καλά
    Και οι φωτογραφίες υπέροχες
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Είναι πολύ ευχάριστο που οι μνήμες πάνε χέρι χέρι με την γνώση!! Διαβάζω και στα σχόλια και για δεύτερη έκδοση και χαίρομαι πολύ που υπάρχει ζήτηση για την ιστορία μεσα από βιωματικές ιστορίες!! Τρυφερή και συνάμα δυναμική η παρουσίασή σου Μαράκι μου!!
    Πολλά φιλιά σου στέλνω!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για τα σχόλιά σας!
    Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το σχόλιο του Τάσου και η είδηση για τη δεύτερη έκδοση του βιβλίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή